
School maken is vandaag een samenspel. Het schoolteam, de ouders, GOM, het schoolbestuur,… zorgen samen voor een boeiende en leerrijke omgeving waarin kinderen, met vallen en opstaan, kunnen en mogen leren. Daarom kiezen wij de weg van dialoog, met alle partners, om in het belang van iedereen te genieten van wat mooi is en aan te pakken wat beter kan. Willen jullie meestappen in dit verhaal?
Het schoolverhaal : De ark van Noach.
Noach bouwt een groot schip, wel 150 meter lang en met drie verdiepingen. Als de boot klaar is, begint het te regenen. Het houdt niet op met regenen, weken lang. Water, overal. Dan gaat Noach met zijn vrouw en kinderen in de ark. Hij laat allerlei dieren binnengaan, wilde en tamme, grote en kleine,… .
Als iedereen binnen is sluit God de deur.
Het water stijgt. De boot begint te drijven. Hoger en hoger stijft het water, tot boven de bergen. Op de golven vaart de ark. God vergeet de mensen en dieren in de ark niet. Hij laat het ophouden met regenen.
Langzaam zakt het water. De toppen van de bergen kun je alweer zien. De boot blijft vastzitten, bovenop een berg. Na een tijdje maakt Noach een raam open. Hij laat de duif los maar de duif vindt geen tak om op te zitten. Overal is nog water. Na een week laat Noach de duif weer los. Als het avond wordt komt de duif terug. Nu heeft hij een olijftakje in zijn bek.
Noach begrijpt dat het water gezakt is. Hij wacht nog een week, en laat de duif weer los. De duif komt niet meer terug. Noach schuift het dak open. Hij ziet dat het land weer helemaal droog is. God zegt tegen Naoch: “Nu mogen alle mensen en dieren de ark weer uit. Breng ze naar buiten: de koe en het paard, de neushoorn en alle vogels,… . Ze moeten weer jongen krijgen. De aarde moet weer vol dieren worden.” Dan bouwt Noach een altaar en dankt God.
Kijk een regenboog! God zegt: “Als ik de regenboog zie zal ik aan de mensen denken en de dieren, aan alles wat leeft. Ik zal ze nooit in de steek laten. dat beloof ik je”.
Samen even…
Even samen in de ark. Een ‘veilige ruimte’ …
… waar we elkaar kunnen ontmoeten.
… waar we tijd vinden om van en met elkaar te leren.
… waar er nog plaats is voor positieve kijk, wat humor en plezier.
… die kansen biedt om de wereld te verkennen.
Onze school wil als een ark zijn voor kinderen, ouders, personeel en schoolbestuur.
Een ‘veilige ruimte’ waar er geen drempels zijn en iedereen zich thuis voelt.
Onze school is verbonden met ander katholieke scholen
Onze eigen accenten zijn:
-> Samen kinderen laten voelen dat ze in onze school ook thuis mogen zijn.
-> Samen kinderen laten ervaren dat iedereen in onze school van harte welkom is.
-> Samen kinderen laten beleven dat onze school geen drempels heeft.
Doelstellingen van ons opvoedingsproject:
Doelstelling 1
Elk kind aanvaarden in zijn eigen ‘zijn’ om vanuit dit standpunt een relatie op te bouwen waarin beide partners in wederzijdse eerbied en genegenheid met elkaar kunnen WERKEN, LEREN, LEVEN.
Doelstelling 2
Wij willen onze school centraal blijven stellen in ons dorp en onze parochie. Daarom schenken we aandacht aan :
* Onze omgeving
* De mensen waarmee wij samenwerken
* Diegenen die aarzelend toekijken
Doelstelling 3
Met de hele school zich inzetten in het parochiale leven.
Doelstelling 4
We geven aandacht aan de opvoeding van het TOTALE KIND. Naast cognitieve vorming benadrukken we ook het dynamisch-affectieve en het psycho-motorische.
Doelstelling 5
-> Werken in teamverband.
Een schoolwerking kan maar slagen als alle participanten de handen in elkaar slaan. Open voor elke zienswijze, één doel voor ogen:
-> Verwezenlijken van onze schoolvisie
met als hoofddoel :
-> Onze kinderen op te voeden tot sociaal bewogen, integere persoonlijkheden.